Onderzoek de natuur samen met de onderzoekers en tools van Naturalis.

Wil je op een leuke manier leren voor biologie op school? Dan kan in het Natuurlab. De lessen passen bij de biologiestof van brugklas tot eindexamen. Let op: Natuurlab is in ontwikkeling. Er komen steeds meer lesmodules bij.

Nicole de Voogd

Ordenen

Leerjaar: brugklas havo-vwo

Jij bent een van de miljoenen soorten op aarde. Wat loopt, kruipt, vliegt en zwemt er allemaal rond op onze planeet? En hoe krijg je vat op die enorme diversiteit? Biologen doen dat door het leven te ordenen in overzichtelijke groepen. Jij kan het ook. Ga mee op onderzoek!

Naar de module Ordenen
Martijn Guliker

Dinolab

Leerjaar: brugklas vmbo-havo-vwo, 4 t/m 6 havo-vwo

Wat kunnen we leren van dinosauriƫrs? In het Dinolab in LiveScience worden fossielen van dino's geprepareerd en wordt er onderzoek gedaan naar deze prehistorische dieren. De preparateurs en onderzoekers nemen je mee naar een wereld ver voor de onze en laten zien dat dino's eigenlijk net als moderne dieren waren. Het eerste deel van de module is voor de onderbouw en het tweede deel is voor de bovenbouw.

Naar de module Dinolab
Vincent Kalkman - Insectenonderzoeker

Hommellab

Leerjaar: 2 en 3

Hommels zijn super boeiende diertjes. Ze zorgen voor een groot deel van ons eten en kunnen allerlei slimme dingen om te overleven. In deze module gaan jullie zelf echt onderzoek doen naar de ecologie van hommels. Met de hulp van Naturalis-onderzoeker Vincent Kalkman.

Naar de module Hommellab
Menno Schildhuizen

Hoe werkt evolutie?

Leerjaar: 4-6 havo-vwo

Evolutie is het proces waarbij soorten ontstaan, veranderen of verdwijnen. Succesvolle eigenschappen worden doorgegeven aan de volgende generatie. Nadelige eigenschappen verdwijnen door natuurlijke selectie. Door evolutie ontstaan soms bizarre vormen en gedrag. Bijvoorbeeld op eilanden zien dieren en planten zien er anders uit dan op het vasteland. En soms blijven soorten met nadelige eigenschappen toch bestaan. Leer hier hoe onderzoekers evolutie proberen te begrijpen.

Naar de module Hoe werkt evolutie?
Michael Stech - Korstmossenexpert

Verborgen stadsnatuur

Leerjaar: 2-3 vmbo, havo, vwo

Wist je dat er in een stad allerlei verborgen leven is te vinden? Van de grond tot het hoogste dak: er zitten overal organismen die je niet eerder zag. Ga op safari in jouw buurt. Kijk op de muur, in toppen van bomen en op de stoep. Ontdek overal fascinerende organismen. Sommige zijn kunstwerkjes van de natuur, zoals korstmossen. Leer hoe belangrijk ze zijn: voor elkaar, voor de leefomgeving en voor jouzelf.

Naar de module Verborgen stadsnatuur