Natuurlab

Digitale onderzoeksomgeving - Bèta versie

Leerlingen voortgezet onderwijs onderzoeken de natuur met gegevens van de onderzoekers van Naturalis. Begrijp de wereld om je heen door zelf een biologische vraag te bedenken en te analyseren met wetenschappelijke data.

Met Natuurlab leer je op unieke wijze voor biologie op school. Onderzoeksmodules van het Natuurlab zijn lesstofvervangend, passend bij de biologiestof van brugklas tot eindexamen. Als docent zorgt u met behulp van kant-en-klare lesplannen voor een motiverende start in de klas en helpt u leerlingen stapsgewijs bij hun onderzoek.

Nu te doen...

Hommels in Nederland

Insecten zijn onmisbaar voor onze voedselvoorziening, maar het gaat niet zo goed met ze. Hoe onderzoek je dat eigenlijk?

Tijdsduur:

1 - 4 lesuren

Thema:

Ecologie, Mens en Milieu

Leerlingen Havo-Vwo 1 t/m 5 onderzoeken het voorkomen van zes veelgeziene hommelsooren in heden en verleden. Ze bedenken een eigen vraag en analyseren die met eigen waarnemingen en met data van de landelijke hommeltelling die elk jaar plaatsvindt.

Module afbeelding

Educatieve updates in je mailbox

Er komen nieuwe Natuurlabmodules aan. Op de hoogte blijven van alles wat Naturalis kan betekenen voor uw lessen? Geef je op voor onze nieuwsbrief.

Straks te doen...

Ordening

Februari 2020. Havo-Vwo brugklas. Leerlingen kijken naar morfologische overeenkomsten en verschillen tussen organismen. Benoem kenmerken en oefen met het indelen in lagere en hogere groepen. Doe zoals biologen doen.

Evolutie

Mei 2020. Havo-Vwo 4. Leerlingen ervaren hoe natuurlijke en seksuele selectie de samenstelling van populaties beinvloeden. Speel met variabelen in zelfontworpen simulaties. Wat overleeft en hoe verandert dat de soort?

Ecologie

September 2020. Havo-Vwo 2-3. Leerlingen onderzoeken hoe mooi planten en dieren zijn aangepast aan hun leefomgeving. Krijg inzicht in vorm-functie adaptatie. Gebruik Naturalis: de onderzoekers en de digitale collectie.

Ontwerpen naar de natuur

Januari 2021. Havo-Vwo Vakoverstijgend. Leerlingen onderzoeken structuren, eigenschappen en 'uitvindingen' van de natuur om een oplossing te bedenken voor een ontwerpprobleem. Test het virtueel, zie hoe het werkt, verbeter het.

Profielwerkstuk

Mei 2021. Havo-Vwo Praktische opdracht en profielwerkstuk. Leerlingen gaan helemaal los op het Natuurlab. Je mag alles onderzoeken. Geen hypothese is te gek. Naturalis zet zijn collectie en datasluizen wagenwijd open.