Evolutie uit zijn dak

Wat luguber, ongelofelijk mooi, liefdevol of extreem wreed. Evolutie kan helemaal door het dak gaan. Het resultaat: een gigantische rijkdom aan uiterlijke vormen en gedrag tussen de miljoenen soorten op aarde. Leer hier hoe ze kunnen ontstaan.

evolutievariatieerfelijkheidselectieaanpassingsoortvormingisolatie4 havo-6 vwo

Leren over Les 1: evolutie uit zijn dak

Menno Schildhuizen

Seksuele (r)evolutie

Andres Rivera Quiroz - spinnenonderzoeker

Voor een spinnenmannetje kan seks een ingewikkelde opgave zijn, want het vrouwtje is soms wel twee keer zo groot als hij zelf. Zulke grote verschillen tussen mannen en vrouwen lijken nogal onhandig. Hoe kan zoiets ontstaan? Leer hier over meer het ontstaan van geslachtskenmerken, seksuele selectie en het ontdekken van soorten met (r)evolutionaire technieken.

natuurlijke selectieseksuele selectiemorfologische kenmerkenstamboom/cladogramDNA-analyseverwantschap4 havo/vwo

Andres Rivera Quiroz

Leren over Les 2: seksuele (r)evolutie

Een dodelijk salamander syndroom

Manon de Visser - Salamanderonderzoeker

Evolutie is de strijd om het voortbestaan, maar bij sommige soorten watersalamanders overleeft 50% van de nakomelingen bij voorbaat niet. Van elke twee eitjes die een vrouwtje legt, komt één niet uit! Dat is een enorme verspilling. Hoe kan het dat natuurlijke selectie dit dodelijke syndroom niet laat verdwijnen? Leer hier hoe Manon de Visser en haar collega’s dit raadsel proberen op te lossen.

fenotypegenotypeDNAmutatiegenetische variatieselectiepopulatietheorie bewijzen4 havo-vwo

Manon de Visser

Leren over Les 3: een evolutionair raadsel

Hoe werkt eilandevolutie?

Jesse Hennekam - Eilandonderzoeker

Op eilanden komen veel bizarre dieren en planten voor. Allemaal zijn ze het resultaat van eilandevolutie. Jesse Hennekam neemt je mee in zijn onderzoek aan een dwerggeit en laat zien hoe dieren op eilanden aangepast raken aan hun omgeving. De biodiversiteit op eilanden is groot en bijzonder, maar ook heel kwetsbaar. Leer hier meer over deze biodiversiteit en hoe we die kunnen beschermen.

gigantismedwerggroeisnelle en langzame evolutiesympatrische soortvormingallopatrische soortvormingselectiedrukadaptieve radiatieuitsterven5-6 vwo