"Er zijn zoveel sponzen!"

Ordenen is het indelen van organismen in soorten of grotere groepen, zoals orden en klassen. Je krijgt zo beter grip op de enorme diversiteit in de natuur. Ordenen doe je door te kijken naar kenmerken: dingen die opvallen aan een organisme. Kom je dezelfde kenmerken tegen, dan horen organismen bij elkaar in één groep. Leer hier hoe je organismen onderzoekt.

ordenenorganismenkenmerkenduikbril

Leren over Les 1: introductie op ordenen

Nicole de Voogd

Waar hoor jij bij?

Werner de Gier - Krabben, kreeften en garnalen expert

Ik laat zien hoe je organismen indeelt in groepen. Onderzoek samen met mij de vormen van cellen, symmetrie en skelet. Daarmee lukt het je om elk organisme onder te brengen in een domein, rijk of stam. Benieuwd waar jij bij hoort?

drie domeinenrijkstamcellensymmetrie

Werner de Gier - Krabben, kreeften en garnalen expert

Leren over Les 2: de indeling van het leven

Geleedpotigen

Pasquale Ciliberti - Insectenonderzoeker

Spinnen, insecten, krabben en kreeften zijn allemaal geleedpotig. Er zijn nu op de wereld ongeveer een miljoen verschillende soorten geleedpotigen ontdekt. Ze leven bijna overal: op het land, in het water en in de lucht. Geleedpotigen zijn de soortenrijkste groep in het dierenrijk.

stam geleedpotigeninsectenspinnenveelpotigenkreeftachtigen

Pasquale Ciliberti

Leren over Les 3: geleedpotigen

Ben jij gewerveld?

Frietson Galis - Skeletonderzoeker

Druk eens flink op je heup. Wat voel je? Botten! Alle gewervelde dieren hebben zo'n skelet van botten in hun lichaam. Of je nu een vis bent, een reptiel of een zoogdier: skeletten bestaan altijd uit dezelfde onderdelen. Maar er zijn ook opvallende verschillen. Onderzoek de stam van de gewervelde dieren.

stam gewervelde dierenskeletvijf klassenordenfamilies

Frietson Galis

Leren over Les 4: gewervelden

Planten

Marco Roos - Plantenonderzoeker

Planten fleuren je op. Ze zorgen ervoor dat je kunt ademen. Hoeveel planten eet jij per dag? Planten zijn onmisbaar voor mens en dier. Op de wereld zijn meer dan 390.000 soorten planten te vinden. Ze zijn verdeeld over drie grote groepen. Benieuwd welke dat zijn?

plantenrijksporenplantenwierenzaadplanten

Marco Roos

Leren over Les 5: planten

Stoeien met schimmels

Jorinde Nuytinck - Paddenstoelenonderzoeker

Schimmels leven bijna overal. Zelfs in je brood. Mysterieuze organismen zijn het, heel anders dan planten en dieren. Ze verbergen zich onder de grond of in dood hout. Paddenstoelen die je tijdens een boswandeling tegenkomt zijn maar stukjes van de schimmel. Onderzoek dit schimmige rijk van de natuur.

schimmelrijkpaddenstoelschimmeldradenheksenkringpizza