De verborgen stadsnatuur

In de stad vinden we enorm veel beesten, van vlinders tot aan vossen. Ook vinden we er een heleboel planten. Welke organismen ben je zelf al eens tegen gekomen in de stad? In deze les ontdek je welke organismen er allemaal in de bodem leven en welke je op de stoep dagelijks voorbij loopt.

Instructievideo Linde Slikboer - Bijenexpert

Opdracht 1

De stad: een unieke leefomgeving

Lees over soorten in de stad

Opdracht 2

Een tuin vol leven

Lees over een tuin vol leven

Tel ook mee via bodemdierendagen.nl. Dit kan het hele jaar door!

“Organismen die de resten van dode planten en dieren eten noemen we afvaleters, met een duur woord ook wel detritivoren genoemd.”

Opdracht 3

Een voedselkringloop in de stad

Lees over voedselkringlopen

In een voedselkringloop staan ook de afvaleters en reducenten. Deze organismen ruimen de resten van dode planten en dieren op. Vergeet ook deze pijltjes dus niet!

Opdracht 4

Stoepplantjes

Ook voor het determineren van stoepplantjes kun je Obsidentify goed gebruiken! Meer info over stoepplantjes vind je op hortusleiden.nl/onderzoek/stoepplantjesonderzoek

Opdracht 5

Wat is een plant waard?

Check Ecopedia.be om snel en overzichtelijk te zien voor welke insecten jouw plant een waardplant is.

“Sommige insecten zijn voor hun voedsel of het leggen van eitjes afhankelijk van één plant. Die noem je dan een waardplant. Rupsen van de Dagpauwoog zijn bijvoorbeeld afhankelijk van brandnetels.”

Wat heb je geleerd?

• Factoren in de stad

Veel abiotische factoren zijn in de stad anders dan in natuurgebieden en landelijke streken. De temperatuur is bijvoorbeeld vaak hoger.

• De rol van bodemdieren

In de bodem leven veel detritivoren en reducenten die organische stoffen vrij maken die planten weer kunnen gebruiken. Ze maken de kringloop rond.

• Determineren in de stad

Je hebt diverse soorten organismen gedetermineerd en daarmee nieuwe soortenkennis opgedaan.

• Kringlopen in de stad

Alle organismen in de natuur zijn met elkaar verbonden. In de stad is dat precies hetzelfde. Producenten, consumenten, detritivoren en reducenten zijn onderdeel van deze voedselkringloop.

• De groene stoep

Stoepplantjes zijn overal te vinden en groeien vanuit de kleinste spleten en gleuven. Ze zorgen voor verkoeling en zijn voedselbron voor vele kleine dieren. Ze maken de stad biodiverser.

• Waardplanten

Sommige insecten zijn voor hun voedsel of het leggen van eitjes afhankelijk van één plant, hun zogenoemde waardplant.

En doorrr...

Naar overzicht module

Verborgen stadsnatuur

Les 4: Wat kan jij doen?

Rivka Meelis - Scholier en klimaatactiviste

Rivka Meelis staand met plant

Leren over Les 4: Wat kan jij doen?