"Er zijn zoveel sponzen!"

Ordenen is het indelen van organismen in soorten of hogere groepen, zoals orden en klassen. Zo krijg je grip op de enorme diversiteit in de natuur. Ordenen doe je door te kijken naar kenmerken: dingen die opvallen aan een organisme. Kom je dezelfde kenmerken tegen, dan horen organismen bij elkaar in één groep. Hier leer je hoe je de kenmerken van organismen onderzoekt.

ordenenorganismenkenmerken

Leren over Les 1: introductie op ordenen

Nicole de Voogd

Waar hoor jij bij?

Werner de Gier - Krabben, kreeften en garnalen expert

Ik laat zien hoe je organismen biologisch indeelt. Onderzoek samen met mij de vorm van cellen, symmetrie en skelet. Met die kenmerken lukt het je om elk organisme onder te brengen in een domein, rijk of stam. Benieuwd waar jij bij hoort?

domeinrijkstam

Werner de Gier - Krabben, kreeften en garnalen expert

Leren over Les 2: de indeling van het leven

Geleedpotigen

Pasquale Ciliberti - Insectenonderzoeker

Spinnen, insecten, krabben en kreeften zijn allemaal geleedpotig. Er zijn nu op de wereld ongeveer een miljoen verschillende soorten geleedpotigen ontdekt. Ze leven bijna overal: op het land, in het water en in de lucht. Geleedpotigen zijn de soortenrijkste groep in het dierenrijk.

geleedpotigenstam

Pasquale Ciliberti

Leren over Les 3: geleedpotigen

Ben jij gewerveld?

Frietson Galis - Skeletonderzoeker

Een skelet bestaat uit harde botten. Het zorgt voor stevigheid en beschermt de organen. Het zorgt ook dat een gewerveld dier kan lopen of zwemmen. Skeletten van dieren zijn aangepast aan de manier waarop ze leven. Jachtluipaarden kunnen heel snel rennen en dat zie je aan het skelet. Het skelet is licht en buigzaam. Daardoor kunnen deze dieren grote passen nemen. Elke soort gewervelde heeft zijn eigen vorm skelet.

stam gewerveldenskelet

Frietson Galis

Leren over Les 4: gewervelden

Planten

Marco Roos - Plantenonderzoeker

Planten fleuren je op. Ze zorgen ervoor dat je kunt ademen. Planten zijn onmisbaar voor mens en dier. Hoeveel planten eet jij per dag? Op de wereld zijn meer dan 390.000 soorten planten te vinden. Welke grote groepen zijn er in het plantenrijk?

plantenrijkwierenzaadplantensporenplanten

Marco Roos

Leren over Les 5: planten

Stoeien met schimmels

Jorinde Nuytinck - Paddenstoelenonderzoeker

Schimmels zijn bijna overal. Ze leven zelfs in je darmen. Het zijn mysterieuze organismen, heel anders dan planten en dieren. Het liefst houden ze zich verborgen onder de grond of in dood hout. Paddenstoelen die je tijdens een boswandeling tegenkomt zijn maar stukjes van de schimmel. Onderzoek dit aparte rijk van de natuur.

SchimmelsRijk